Pytania i pomoc

Poniżej znajduje się lista najczęściej zadawanych pytań i najczęstszych wątpliwości. Jeśli jednak poniżej nie znajduje się rozwiązanie Twojego problemu - nie bój się spytać - zapraszamy do zakładki "Kontakt".
Zgodnie z zasadą „lepiej zapobiegać niż leczyć”, pamiętaj o szczepieniu swojego pupila. Zwierzę około tydzień przed zaszczepieniem powinno zostać odrobaczone. Szczepimy tylko zwierzęta zdrowe.
Poniżej przedstawione zostały schematy szczepień profilaktycznych.

Koty
  • Cykl szczepień kociąt składa się z 2 lub 3 szczepień
Kleszcze oprócz miejscowych odczynów skórnych widocznych gołym okiem, mogą być również wektorem wielu chorób, tak zwanych „odkleszczowych” np. Anaplazmozy, Babeszjozy, Boreliozy czy Erlichiozy. Wszystkie te choroby są bezpośrednim zagrożeniem życia dla naszych pupili.

Szczenię, kocię, mała fretka czy króliczek, obojętnie – zasada powinna być zawsze ta sama – zanim zaczniemy cieszyć się nowym pupilem, pozwólmy by zbadał je najpierw lekarz. Pierwsza wizyta to min. :

Dysplazja stawów - czyli rozluźnienie  struktur stawowych jest częstym problemem, z którym spotykamy się w praktyce. Problem dotyczy głównie zwierząt szybko rosnących, głównie ras dużych. Pierwsze oznaki, na które powinien zwrócić  uwagę właściciel , to sztywność po wstaniu, ustępująca po "rozchodzeniu się", a także niechęć do zabawy i biegania. Niezmiernie ważne jest, by lekarz prowadzący szczeniaka zalecił badanie RTG, które najlepiej wykonać w wieku 2-4 miesiąca życia zwierzęcia. Tak wczesne badanie ma na celu wychwycenie pierwszych objawów nieprawidłowego rozwoju stawów biodrowych.

Przed planowanym zabiegiem operacyjnym warto wykonać niezbędne badania takie jak: analiza morfologiczna i biochemiczna krwi, pozwalająca określić funkcjonowanie wątroby i nerek; badanie EKG i badanie Rtg klatki piersiowej.

Do bezpośrednich czynności przygotowujących zwierzę do operacji należy także głodówka, która przy większości zabiegów musi wynosić 12 godzin. Potrzebna jest ona by nie doprowadzić do dodatkowych komplikacji, jak min odruchy wymiotne, zaleganie mas kałowych po zabiegu, jako efekt upośledzenia perystaltyki.

Jest to efekt odkładania się soli mineralnych zawartych w ślinie (m.in. wapnia i fosforu) na powierzchni zęba. Efektem tego jest draźnienie błony śluzowej dziąsła sprzyjające powstawaniu stanu zaplanego i wtórnej infekcji bakteryjnej. Dochodzi do odsłonięcia szyjki zeba, jego rozchwiania i wypadnięcia.

W skrajnych przypadkach dochodzi do powstania nadżerek w błonach śluzowych jamy ustnej, infekcji ropnych okolicznych tkanek, włącznie z zajęciem przyległych węzłów chłonnych, zwierzę przestaje przyjmować pożywienie, traci na wadze, stając się apatycznym i podatnym na inne choroby.

Zwierzę stare wcale nie znaczy zwierzę chore. Na większość procesów zachodzących w żywym organizmie nie mamy wpływu, procesy starzenia się różnych narządów i tkanek toczą się nieubłaganie. Z tym warto się pogodzić. Mamy jednak, jako świadomi opiekunowie, wpływ na tempo i kierunek tych zmian. To człowiek "wtapiając" zwierzę we własny świat jest odpowiedzialny za jego kondycję i rozwój.