Choroby układu moczowego

Komunikat o błędzie

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls w menu_set_active_trail() (linia 2405 z /home/mornelcom/ftp/klinikawet.pl/includes/menu.inc).

Choroby układu moczowego dotyczą:

• nerek
  • dolnych dróg moczowych (moczowodów, pęcherza moczowego, cewki moczowej i gruczołu prostaty)

Choroby nerek

Psy i koty mają dwie nerki, każda z nich składa się z wielu tysięcy jednostekfunkcjonalnych nazywanych „nefronami”, które filtrują krew, usuwają produkty zbędne i utrzymują właściwe stężenie płynów w organizmie. Pewna część tych jednostek znika z wiekiem i nie jest zastępowana przez nowe jednostki. Choroba nerek to każde zaburzenie, które prowadzi do zniszczenia dodatkowej liczby nefronów. Może być spowodowana szeregiem czynników, w tym urazami, zakażeniami lub chorobami nowotworowymi.

Objawy pojawiają się dopiero, gdy 75% nefronów ulegnie zniszczeniu (niewydolność nerki). Choroby nerek są powszechne u psów i kotów . Przy wczesnym rozpoznaniu i leczeniu można zahamować postępowanie choroby.

Czynniki które mogą wpływać na rozwój niewydolności nerek u psów i kotów to :

• wiek (prawdopodobieństwo rozwinięcia się choroby wzrasta z wiekiem)
  • rasa (niektóre rasy są bardziej predysponowane np. koty rasy Maine Coon, abisyńskie, syjamskie, persy, rosyjskie błękitne oraz birmańskie, wśród psów cocker spaniele, samojedy, dobermany i lhasa apso)
  • żywienie (kontrolowanie poziomu fosforu i białka u chorych zwierząt może spowolnić postęp choroby)

Pierwsze objawy chorób nerek:

• zwiększone pragnienie i zwiększone oddawanie moczu
  • osłabiony apetyt
  • spadek masy ciała
  • nieprzyjemny zapach z jamy ustnej
  • wymioty lub rzadziej biegunka
  • apatia i słabość

W przypadku podejrzenia choroby nerek należy niezwłocznie skonsultować sięz lekarzem weterynarii. Konieczne jest wykonanie badania krwi i analizy moczu. Czasami trzeba wykonać bardziej skomplikowane badania, takie jak badanie usg, rtg, biopsja lub laparotomia diagnostyczna.

Choroby dolnych dróg moczowych

Do dolnych dróg moczowych zaliczamy : moczowody, pęcherz moczowy, cewkę moczową oraz gruczoł prostaty.
Do najczęściej występujących chorób tych narządów należą : stany zapalne tła infekcyjnego,kamica oraz idiomatyczne zapalenie pęcherza moczowego .Objawy kliniczne tych chorób mogą być mało charakterystyczne, co powoduje, że często nie są one rozpoznawane . Warto wiedzieć, że w przeciwieństwie do człowieka u psów i kotów występuje kość prącia . Przez nią przechodzi cewka moczowa, droga wypływu moczu. W przypadku kamicy, kość prącia jest miejscem w którym często dochodzi do niedrożności.

Objawy, które powinny zaniepokoić właściciela:

• częste oddawanie moczu w małych ilościach lub brak oddawania moczu
  • częste wylizywanie okolicy cewki moczowej
  • dłuższe pozostawanie w postawie do oddawania moczu
  • parcie lub objawy wskazujące na bolesność podczas oddawania moczu
  • różowe zabarwienie moczu świadczące o obecności krwi
  • kropelki moczu poza kuwetą
  • utrata apetytu
  • zmiany w zachowaniu

Przyczyny schorzeń dolnych dróg moczowych mogą być różne. Istnieją także pewne różnice pomiędzy psami i kotami.

Do możliwych przyczyn należą:

• zapalenie pęcherza moczowego tła infekcyjnego : w moczu obecne są w dużych ilościach bakterie, takie jak np.Escherichia Coli. Jest to najczęściej spotykana przyczyna chorób układu moczowego, a jej terapia wymaga zastosowania środków przeciwbakteryjnych.
  • idiopatyczne zapalenie pęcherza moczowego: typowe dla kotów – stanowi ponad 60% przyczyn problemów urologicznych u tego gatunku. Jest to złożone schorzenie, często nawracające, spowodowane wieloma czynnikami, w tym stresem, otyłością, niską aktywnością kota (przebywaniem tylko w domu), nieprawidłowym żywieniem.
  • kryształy/kamienie moczowe: u zwierząt powstają najczęściej w pęcherzu moczowym. Powstają na skutek wysokiej koncentracji minerałów w moczu.Taka sytuacja zdarza się w przypadku zaburzeń metabolicznych lub stosowania niewłaściwej diety, która stwarza korzystne warunki do ich powstawania.

Mówiąc o kamieniach moczowych należy pamiętać, że istnieje kilka ich rodzajów, różnią się one swoim składem. Można wymienić kamienie: struwitowe, szczawianowo-wapniowe, amonowo-moczanowe i cystynowe. W moczu mogą występować pojedynczo lub łącznie z innymi kamieniami. Zidentyfikowanie rodzaju kamieni umożliwia wprowadzenie odpowiedniej terapii i diety. Z tych względów po usunięciu kamieni przeprowadza się ich dokładną analizę.

Lekarz weterynarii często zaleca wykonanie dodatkowych badań, które mogą ułatwić rozpoznanie (analiza moczu, badanie rentgenowskie):

• nowotwory
  • zaburzenia neurologiczne

Należy pamiętać, że nieleczone schorzenia układu moczowego mogą bardzo szybko spowodować pogorszenie stanu zdrowia zwierzęcia, zagrażające nawet jego życiu.